Shaykh al-Albani over Safar al-Hawaali

De Khawaaridj van deze Tijd – Shaykh Muhammad Naasirud Deen al-Albaani

De Shaykh krijgt een vraag over het boek ‘Dhahiratul-Irjaa fil Fikr al-Islami’ van Safar Hawaali. En in het boek wordt takfeer verricht (voor ongelovig verklaren) op bepaalde zonden.




Shaykh: “Ongeveer 30 jaar geleden gaf ik mijn opinie toen ik in de (Islamitische) Universiteit (van Medinah) was. En ik werd in een bijeenkomst gevraagd over mijn opinie over Djamaa’at at-Tableegh. Dus ik zei die dag: ‘zijn zijn de Soefies van deze tijd’. En nu overkomt mij dit dat ik moet zeggen over deze groepering die in deze tijd is verschenen en die tegengesteld zijn aan de Salaf. Ik zeg hier, in overeenstemming met de uitspraak van Al-Haafidh adh-Dhahabi: ‘Zij wijken af van de Salaf in veel zaken van de methodologie, en het is gepast dat ik hen de Khawaaridj van deze tijd noem’. En dit lijkt op hun verschijning in deze nu –hetgeen dat wij lezen van hun uitspraken- want in werkelijkheid, hun woorden nemen de richting en doelstellingen van de Khawaaridj in het ongelovig verklaren (takfeer) van degene die grote zonden verricht. En misschien moet ik zeggen, dit komt of door onwetendheid van hen of het is een opgezette list. En ik zeg dit in het licht van de (uitspraak van Allaah): En laat de haat van een volk jullie er niet toe brengen niet rechtvaardig te wezen. Weest rechtvaardig, dat is het dichtst bij Taqwaa (5:8). Ik weet niet of zij zeggen dat elke grote zonde uit de Islaam doet treden. Maar zij concentreren en draaien altijd rond bepaalde grote zonden en blijven stil over of gaan gewoon langs andere grote zonden. En daarom zeg ik dat wij dit etiket niet algemeen moeten toepassen, en dat we dus moeten zeggen ‘Zij zijn Khawaaridj’ behalve in bepaalde aspecten. En dit is de rechtvaardigheid die ons is bevolen…”

Bron: Cassette: The Surooriyyah are The Khawarij of The Era, einde van de 1e kant. Datm 17 Dhul-Hijjah 1417H.
Voor meer uitspraken van geleerden (o.a. Bin Baaz en Muqbil, al-Uthaymien, Fawzaan) over Safar Hawaali en Salmaan al-Awadah; zie www.spubs.com onder het knopje “Callers & Individuals”.

0 reacties:

Een reactie posten

Live duroos